Szkoła podstawowa
Chłopcy z Placu Broni. Wydanie z opracowaniem i streszczeniem
Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)
Brzechwa dzieciom. Dzieła wszystkie. Wiersze
Przed nauczycielami szkoły podstawowej stoi nie lada wyzwanie. Jak pokazać dzieciom książki, by te je pokochały? Niestety zła sława lektur szkolnych ciągnie się z pokolenia na pokolenia. Mówi się, że nudne, trudne, niezrozumiałe… Tymczasem książki, bajki czy wiersze, które dzieci omawiają w pierwszych latach edukacji są ciekawe, pełne empatii i wzruszeń.
Lektury - szkoła podstawowa 1-3
W klasach 1-3 uczniowie dopiero zapoznają się z literami i uczą się pisać pełne zdania. To także czas, gdy zaczynają poznawać proste historie i czytać krótkie książeczki, które omawiają wraz z nauczycielem. W pierwszych trzech latach szkoły podstawowej lektury czyta się wspólnie, w trakcie zajęć w szkole lub samodzielnie w domu, jeśli dziecko już potrafi. To doskonały czas na zapoznanie malucha z poważniejszymi książeczkami i literaturą, która czasem bawi, innym razem wzrusza lub uczy. Lektury do podstawówki są w taki sposób dobrane, by pokazać dziecku różnorodność książek. Dlatego też znajdzie tutaj baśnie, wiersze, proste powieści czy opowiadania przygodowe. Wśród nich pojawiają się takie tytuły jak „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” Justyny Bednarek, „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” Agnieszki Frączek, „Wścibscy” Doroty Gellner, „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Hugha Loftinga czy „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego.
Lektury do szkoły podstawowej - klasy 4-6
W kolejnych trzech latach edukacji dzieci zaczynają samodzielnie czytać lektury i poznawać książki, zanim będą omawiać je w szkole wraz z nauczycielem. To świetna nauka czytania ze zrozumieniem. W końcu aby o czymś mówić, najpierw trzeba zapamiętać szczegóły dotyczące wydarzeń czy zachowań bohaterów. To także czas fantastycznych powieści, które doczekały się swoich ekranizacji. Gdy my oglądamy je z wypiekami na twarzach, dzieci mogą poznać je już w szkole podstawowej. Trudno więc uznać, że lektury to tylko nudne treści… Lektury szkolne w szkole podstawowej w klasach 4-6 obejmują takie tytuły jak „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy, „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa” C.S. Lewisa, „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza czy „Hobbit, czyli tam i z powrotem” Tolkiena. Rok rocznie nauczyciele powinni omawiać z uczniami także lektury uzupełniające, które wspaniale wprowadzają dzieci już w poważniejszą literaturę, odpowiednią dla rozwijających się maluchów. To „Przygody Tomka Sawyera” Marka Twaina, „Pajączek na rowerze” Ewy Nowak, „Ania z Zielonego Wzgórza” L.M. Montgomery, „Magiczne drzewo” Andrzeja Maleszki czy „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett.
Lektury - podstawówka klasy 7-8
W dwóch ostatnich klasach szkoły podstawowej dzieci stają się coraz bardziej poważne. To dobry czas, by zacząć zapoznawać je ze wzruszającymi książkami. Wiele z nich czytamy także jako dorośli, nie mogąc się od nich oderwać. W końcu kto nie zachwyca się „Małym Księciem” czy „Opowieścią wigilijną”, które wciąż są na nowo drukowane, a na ich podstawie przygotowuje się piękne ekranizacje? Lektury do szkoły podstawowej w dwóch ostatnich klasach to także „Zemsta” Aleksandra Fredry, „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza czy „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego. Wśród lektur uzupełniających pojawiają się takie tytuły jak „Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya, „Oskar i pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta, „Jesienna miłość” Nicholasa Sparksa czy „Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera.